Röda rummet August Strindberg

Author: Amoroso / Etiketter: , , ,


Så var Röda rummet avslutad, om än inte med viss möda. Jag kände mig faktiskt lite träffad i slutet, i efterorden när det beskrivs hur de gamla kritikerna inte förstod storheten i verket "De bedömer Röda rummet utifrån sin föreställning om hur en roman ska vara byggd och kritiserar den lösa kompositionen, bristen på handling och frånvaron av en klar och följdriktig utveckling hos Arvid Falk" (299). Jag hade förmodligen inte läst ut den om det inte hade varit för utmaningen, så jag är glad att vi hade en :-)

Boken får mig främst att tänka på människans personliga ideal, även om jag knappt får ihop vem som står för vilka i boken. Arvid vill bli stor författare och förmår inte sälja sig till förläggare och skriva vad de vill ha. Ygberg däremot, han lyckas och kommer upp sig i samhället, genom att ta de jobb som Arvid vägrar. Men följer han sina ideal och spelar idealen någon roll när han ändå kommit upp sig i samhället?

Desto mer intressant är tankar om samhället och om äktenskapet. Här framkommer tankar om att kärleken inte ska "bojas"! För äktenskapet inkränktar ju också på friheten?

Apropå äktenskap
Lyd naturens stora röster istället för dumma människors. "Har inte naturen redan bjudit er i flera år till sin stora fest, som är gudarnas glädje, men samhällets fasa, som fruktar att få betala
barnuppfostringshjälp" (158). Sammanfattning:"Älska som fåglarna utan tanke på bosättning" (158).

Apropå religion
"i fattiga tider behövs ingen frälsning, utan mat, kläder och framförallt ett arbete!" (174). Och dessa kloka tankar långt innan Maslows behovstrappa hade presenterats.

Apropå livsmotto?
"Det är människans skyldighet att lida och arbeta för varandra" (260).

Apropå kampen mellan könen
"Jag hatar henne så djupt man kan, men jag fruktar hennes närhet" (249).

Nu är jag jättenyfiken hur det går för alla er andra som försöker (hoppsan, hårda ord) ta sig igenom Röda rummet. Vad tycker ni?



Så här tycker vi andra som har läst Röda rummet:


Har du också läst ut och bloggat om Röda rummet? Lämna en kommentar så sätter jag upp en länk till din blogg på listan!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har kommit så långt att jag ha Röda rummet liggande på nattduksbordet. Har dock inte öppnat den ännu. Men i helgen har jag gett mig tusan på att jag ska börja! Kan tänka mig att deb är lite tung....

Beas sa...

Jag blir riktigt nyfiken på den ändå när jag läser det du skrivit här om den. Jag har inte läst den alls som du förstår och har väl inte läst så många Strindberg överhuvudtaget.

Jag har däremot givit mig själv som nyårslöfte att åtminstone LYSSNA mig igenom diverse klassiker på vägen till och från jobbet i bilen och sedan kompletterläsa i boken på kvällarna.

Det här kanske blir en av dem. Eller så inte?! :-)

Kram Bea

Amoroso sa...

Theresan: Det är ett steg i rätt riktning :-)

Beas barnsligheter: Jag hade definitivt börjat läsa Fröken Julie om jag hade varit du! Den tar upp kampen mellan könen, i många bemärkelser. Helt fantastisk!

Laila sa...

Skam till sägandes så gav jag upp! Jag ids inte slösa min tid på en så svårläst bok. Skäms lite i alla fall. Jag måste säga att du beskrev våndan att läsa den på pricken. Nu tar vi en annan istället, va?

Laila

Amoroso sa...

Leila: Ja, nästa klassiker får bli mer lättläst! Håll utkik i början av mars :-)

Poppins sa...

Jag har lite kvar att läsa! Har varit iväg på resa till London så det har inte blivit något läst alls den senaste veckan.

Amoroso sa...

Poppins: London, åhh jag blir avundssjuk. Trevligt att komma bort lite, januari är så grått och tråkigt! (även om det känns som vår i luften ibland, konstigt klimat vi har)

Sarah sa...

Jag känner mig väldigt skamsen när jag erkänner att jag gav upp utmaningen redan innan jag kommit fram till biblioteket. Enda exemplaret av Röda rummet som fanns här var en gammal dammig bok som dessutom bar en odör av mögel. Det kändes inte så lockande, eftersom jag redan så fördomsfullt har bestämt mig för att inte tycka om Strindberg.

Om jag istället läser en annan klassisker (jag kan t.o.m ta en svensk klassiker, eftersom jag mest läser engelska) räknas det enda som att jag är kvar i utmaningen? :)

Amoroso sa...

Sarah: Klart du får vara med! :-) Läs vad du vill! Fast ett tips om du ändå vill andas Strindbergs speciella dramer, är Fröken Julie. Den är oftast inte lika dammig på biblioteken och dessutom betydeligt tunnare och lättläst. (finns som pocket) Jag läste den på litteraturvetenskapen en gång i tiden och sträckläste den verkligen, oerhört fängslande! Jag kan till och med tänka mig att läsa den igen, och det är ett bra betyg. Där har vi också kampen mellan man och kvinna, mellan klasser och seder.

Poppins sa...

Har läst och skrivit om boken.
http://poppinstradgard.blogspot.com/2008/01/strindberg-red-room.html

Kerstin sa...

Nu har jag läst klart boken, även om jag "fuskade" lite på slutet.

//Kerstin

http://designk.blogspot.com/2008/02/rda-rummet.html

Barnboksbloggen sa...

Äntligen har jag läst ut boken. Det tog tid, men nu är den utläst. Recensionen finns här: http://bokmamman.blogspot.com/2008/02/klassikerutmaningen-rda-rummet.html

Ser fram emot nästa klassiker :-)

Camilla sa...

Hej, jag har tyvärr inte meddelat dig tidigare att jag vill vara med i klasikerutmaningen. Men det gör jag nu genom att skicka dig en länkt till mitt inlägg om Röda rummet på min blogg.

http://blogg.aftonbladet.se/14383/perma/743022/

Camilla