Klassikerns år 2008 v.1

Author: Amoroso / Etiketter:



2008 kan bli en klassikernas år. Jag tänker ge mig i kast med några av de klassiska verken, och om ni vill får ni hänga med. Jag tänker presentera en klassiker varannan månad. Det är alltid roligare att ge sig i kast med de stora verken om man vet att det finns andra därute som vill diskutera dem! Har ni egna önskemål om klassiker som måste läsas? Maila mig, adress finns under kontakta mig.

Ge en kommentar under mitt inlägg om ni vill anta utmaningen. Skriv sedan om boken i er blogg när ni har läst den (eller här, om ni hellre föredrar det, alternativt inte har någon egen blogg!) Sprid gärna ut att år 2008 kan bli ett klassikerns år, ju fler som nappar desto roligare?! Låna gärna min bild och länka hit!

Först ut för januari månad blir - Röda rummet av Strindberg
Behöver nog ingen närmare presentation? Jag tror att det är fler än jag som sagt "nu måste jag verkligen läsa den" efter att ha sett August i SVT med Jonas Karlsson i huvudrollen under julhelgen.


25 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hänger absolut på! Hur många räknar vi med att vi ska hinna med under året? 6 st? En varannan månad kanske!? Jag tänkte nämligen försöka läsa 5 nobelpristagare också under året! Är du med på den?

Amoroso sa...

6 kan nog bli ganska lagom!? Med tanke på att det finns så mycket annat trevligt att läsa också! Jag är definitivt med på nobelpristagarna! Det är en tanke som jag haft länge. Det är roligare att det blir av när man är flera ! :-)

Anonym sa...

Jag har skrivit om nobelpristagarutmaningen (långt ord) i min blogg nu! Kul att du antar utmaningen. Då är vi iaf tre st! Ska nog en sväng till bibblan i morgon då och låna Strindberg och Lagerlöf! Blir ju nästan som två flugor i en smäll eftersom Lagerlöf också räknas som klassiker!

Kerstin sa...

Jag läser gärna några klassiker. Ska kolla om jag inte har Röda rummet nånstans redan.
En ny bok varannan månad blir nog lagom. Att-läsa-listan är lång som den är ändå =)
Jag ska iaf läsa en Nobelpristagare i år och det är Lessings - Den femte sanningen som jag fick i julklapp.
God fortsättning!

Poppins sa...

Jag älskar klassiker och hänger gärna på!
Läste Röda rummet för några år sedan men läser gärna om den.
Är svag för franska och ryska klassiker: Balzac och Tolstoj.

Country Girl sa...

Hoppas du kommer att gilla Röda rummet! Strindberg är knivskarp och otroligt rolig!

Amoroso sa...

Theresan: Ska bli rikitgt kul det här :-)

Poppins och Kerstin: Vad roligt att ni också vill vara med! Och Kerstin, bra förslag du kommer med! Har också alltid varit nyfiken på dem...

Anonym sa...

Jag har redan varit och fixat Lagerlöfs Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige och Strindbergs Röda rummet tror jag att svärfar har i bokhyllan. Får hem där och leta i morgon! Ser verkligen fram emot dessa utmaningar. Skall bara läsa ut den boken jag håller på med nu så ska jag sätta igång sen. Verkar vara en hel del som hänger på! Roligt ju!

Anonym sa...

gott nytt min vän..

Absolut hänger på hoppas bara jag får vara så pigg så jag orkar..ibland orkar jag inte läsa, men vill jättegärna försöka. och röda rummet sa jag faktiskt i går att jag skulle försöka mig på efter den jättefina serien om August blev man ju sugen...jätte roligt...kram ( det finns ju mycket man är sugen på att läsa så 6 st räcker nog...

Amoroso sa...

Britten: Goa du! Roligt att du också vill ge dig i kast med Strindberg!

Amoroso sa...

Ivana: Perfekt, lägger alla tips till listan! Klassikerserien i pocket är fantastisk. Likaså Madame Bovary med den emotionellt handikappade Emma som är såååå trött på sin "tråkiga" man.. Den kan man aldrig läsa för många gånger.. :-)

Martina sa...

Hm, det där kan jag nog haka på också. Då är frågan vad som definieras som "klassiker" bara. Ska börja med att scanna av vad mitt bibliotek har i sin klassiker-hylla =).

Kerstin sa...

Hittade Röda Rummet hos mina föräldrar. En jättefin utgåva i vitt band från 1928 =) Har läst första kapitlet och det är lite segt att komma in i det för oss "högtravande" språket. Men visst låter det fint med snödropparne och gråsparvarne.
//Kerstin

Barnboksbloggen sa...

Jag antar utmaningen. Har redan Röda rummet hemma, oläst, dessutom. Har skrivit om utmaningen i min blogg.

Amoroso sa...

Kerstin. Känns lite extra lyxigt med ett fint band :-)

Theresan: Själv väntar jag min med posten idag, ska bli mycket trevligt!

Carola: Roligt att du också hänger på! Nu hittade jag till din blogg också, ska kika in lite mer till helgen !

Fröken Nina sa...

Jag kaaaaanske hakar på jag också. På en del av klassikerna iaf! =)

Wickans värld sa...

Jag hänger på! Har en del klassiker, men det var länge sedan jag läste dem. Bra tillfälle att göra om det!!
God fortsättning btw!

Amoroso sa...

Fröken Nina och Wickans värld: Vad roligt! Det verkar som att vi blir ett par stycken! Själv väntar jag fortfarande på mitt bokpaket. Men det är på väg i alla fall *lycklig*

Spectatia sa...

Roligt! Själv vill jag gärna välja böcker mer impulsivt, men jag ser fram emot att ta del av era reflektioner kring klassikerna ni läser. :-)

Karin sa...

Kul utmaning! Jag hittade hit via Poppins och hänger gärna på. Ska bli kul att läsa Röda rummet. :)

Anonym sa...

Jo detta ska jag hänga på... får iväg och låna på bibblan.. blev också så inspirerad när jag såg filmatiseringen och de andra programmen om honom... riktigt roligt var det.. så det ska bli spännande att läsa.. Ha det gott..MOnica

Amoroso sa...

Karin och Monica: Roligt att ni också hänger på! Jag har precis fått hem Röda rummet nu, ska ge mig i kast med den. Och sedan har det blivit en liten bok av Lagerlöf... Bloggar om den snart...

Älfgärdet sa...

Har inte varit hos dig förut tror jag, men du är mycket inspirerande. Läste sent om sider svenska B i höstas & är så sugen på att läsa fler klassiker! Ska försöka hänga på er, Röda Rummet är nämligen beställd sedan några dagar!

Sarah sa...

Jag kan tänka mig att haka på utmaningen, eftersom jag har lovat mig själv att jag ska läsa fler klassiker i år - och minst en bok av Strindberg. Jag har lite problem med att ens tänka på att läsa en av Strindbergs böcker eftersom jag alltid har sett honom som en tjurig kvinnohatare (kan bero på att det var så han framställdes i min svenskabok - med Fröken Julie inkluderad).

Men det här ska bli roligt.

Amoroso sa...

Älfgärdet: Trevligt att fler går i samma tankar!

Sarah D: Ja, det var en bild som framställdes även på mina svenskalektioner. Den klassiska bilden av strindberg? Fast nu inser man ju att bilden är lite mer komplicerad :-)