Kreutzersonaten Lev Tolstoj

Author: Amoroso / Etiketter: , , ,


Boken bjuder på ett fascinerande möte med en brottslings inre. En avtrubbad mördare bekänner sitt dåd till en främling på ett tåg. Ett plus för den starka och moderna skildringen av svartsjukans raseri och hur den helt kan ta över och förblinda oss. Mördaren tar starkt avstånd från allting som kan användas för att befläcka den egna moralen. Kultur i alla former är en synd som bara omoraliska människor behöver, vare sig det handlar om musik, litteratur eller bilder. Jag min svaga syndarsjäl ställer mig hela tiden frågan. Hur önskar han att den "fullkomliga" människan ska se ut? Och hur i allsin dar ska människosläktet leva vidare?
Vi har också läst Kreutzersonaten:

Kerstin
Camillla
Theresans
Poppins (läs under kommentarer)

6 kommentarer:

Kerstin sa...

Hej!

Du har missat slutet på adressen i länken till mitt inlägg. Adressen ska vara http://designk.blogspot.com/2008/09/kreutzersonaten.html

//Kerstin

Amoroso sa...

Hoppsan, bra att du sa till. Nu har jag rättat till det!

Anonym sa...

Sååå himla drygt är det. Boken finns i ett enda ex på vårt bibliotek och det exet är utlånat......OCH försenat..

Spectatia sa...

Tack för tips! Antecknat på "att läsa"-listan.

Amoroso sa...

Spectatia: Gör det! Hoppas du återkommer när du läst den så länkar jag!

Anonym sa...

Nu har jag också lagt upp vad jag tyckte om Kreutzersonaten!