Söner och älskande DH Lawrence

Author: Amoroso / Etiketter: , ,


*vänta med att läsa inlägget, om ni inte vill ha för mycket avslöjat av handlingen*
Sträckläste Söner och älskande i helgen, och gillade den verkligen! Det var som att komma in i egen värld. Får riktigt känslan av att stiga in i deras olika världar. Det känns som om mamman bettraktar sig lite förmer än andra, medan pappan mer eller mindre beskrivs som en simpel sotig grovarbetare utan bildning? Jag upplever ändå att Lawrence lyckas skapa medkänsla inför hennes tappra försök att komma tillrätta med familjelivet. Att vara hustru till en skitig kolgruvearbetare, med en ständig dunst av öl omkring sig. Märker ni hur den stackars maken mer och mer försvinner ut ur handlingen? När barnen kommer är det verkligen bara de som räknas! Vi får följa moderns bekymmer med var och ett av dem. Alla ska de växa upp, få ett ordentligt arbete och gifta sig. Sönerna är ljuset i hennes liv.

Upplevde ni Paul som särskilt idealiserad innan sjukdomen fick hans mamma att inse att han också hade kunnat dö ifrån henne?

Precis som Poppins också konstaterar känns Paul något velig i sin tro på kärleken och äktenskapet? Ska han välja tryggheten eller spänningen? Eller är han för evigt bunden till sin mamma? Det känns märkligt att så få reagerar över moderns närmast incestiösa förhållande till sin son? Varför slår aldrig maken näven i bordet?

"Hans liv ville befria sig från henne. Det var som en cirkel där livet vände tillbaka till sig självt och inte kom längre. Hon födde honom, hon älskade honom, skötte honom, och hans kärlek vände tillbaka in i henne så att han inte kunde komma någon vart med sitt eget liv, inte kunde älska en annan kvinna på riktigt" (375).

Det som slår mig när jag läser Söner och älskande är kvinnans frihet. Paul älskar två kvinnor utöver sin egen mamma. Den ena kvinnan inleder han ett förhållande med trots att hon redan varit gift (och knappt ens är skild). Den andra kvinnan har han känt hela livet. I löfte om att gifta sig med henne kräver han sex, för att sedan tröttna. Kravlösa förhållanden är ju helt OK i vår tid, men kan väl knappast ha tagits emot med samma entusiasm 1912? Borde boken inte ha väckt samma skandal som Lady Chatterleys älskare? Det tog väldigt många år innan den tilläts publiceras.

Det andra som slår mig är dödshjälpen, hur naket och naturligt det känns när syskonen tar beslutet åt sin mamma. Precis som författaren gjorde i verkliga livet gentemot sin egen mamma. Kärleken att själv låta någon gå, som lider. Jag blev påverkad. Hur kände ni?

Vi har också läst Söner och älskande:

Poppins trädgård

Kerstins krumelurer

5 kommentarer:

Poppins sa...

Läste på nätet att boken gavs inte ut i sin helhet för omkring 1980. En snabb titt i min upplaga visade att den var från 70-talet och alltså inte fullständig. Undrar om den finns översatt med även de tidigare borttagna texterna?
Tycker ändå att boken var ganska frispråkig för att vara från 1925. Undrar vilka "snuskiga" bitar som saknas? :)

Amoroso sa...

Poppins: Det kan man verkligen fråga sig. Min upplaga är också från 1970- talet och den kändes väldigt frispråkig!

Kerstin sa...

Nu har jag äntligen läst ut boken =) Min utgåva var helt i original och jag kan inte påstå att det var några särskilt "snuskiga" bitar i den. Iaf inte med dagens mått mätt.

http://designk.blogspot.com/2008/04/sons-and-lovers.html

Amoroso sa...

Inga smaskiga bitar? *besviken*

Camilla sa...

Hej!
Jag har nu också läst boken och skrivit ett blogginlägg om den.

http://blogg.aftonbladet.se/14383/perma/808738/

Camilla