Filmen Jindabyne och Genvägar av Raymond Carver

Author: Amoroso / Etiketter: , , , ,


Jag såg filmen Jindabyne och den fascinerade mig så starkt att jag var tvungen till att gå tillbaka till novellen den anspelar på, "Med så mycket vatten inpå knutarna" av Raymond Carver. Hans bok Genvägar var klart läsvärd, och novellerna tar alla upp människans handskande av tillfälligheter som drabbar dem.

I Jindabyne så åker ett gäng män iväg på sin årliga fiskarrunda. Under första dagen träffar de på ett kvinnolik. De anmäler det inte. De stannar hela helgen och fiskar vidare. I samma vatten som kvinnan ligger död i. För att polisen ska kunna utreda binder de fast kvinnan i floden i ett strandkantat träd, så att hon inte ska försvinna. Sedan åker de hem. Det är där allt börjar- varför- hur kan dessa "normala" människor strunta i en mördad ung kvinna? Jag gillar särskilt filmens tolkning om vad som händer med en av männen när han står inför kvinnans kropp som han söker upp i mörkret. Vad döljer den vanliga människan inom sig?









1 kommentarer:

Sara sa...

Jindabyne vill jag verkligen se, speciellt nu när du också sagt att den är bra. Trevlig helg:)