Envar Philip Roth

Author: Amoroso / Etiketter: ,


Nar jag läst min första bok av Philip Roth, Envar. En bok om att bli sjuk, äldre och förlora det man en gång hade. Boken skildrar en framgångsrik man som alltid haft det väl förspänt; bra jobb, en "lyckad" familj och många kvinnor vid sidan av. Vi kommer alla till en tid när kroppen sviktar; när kvinnorna inte längre tittar efter en, när flirten med sekretaren endast bettraktas som patetisk. Då blir det ganska ensamt. Kvar blir man med sina exhustruar, sina dåliga relationer till sina barn som man inte minns födelsedagarna på. Kanske undrar man rentav om detta var allt? Boken var en bladvändare, men jag förmår ändå inte känna något för huvudkaraktären. Spectatia, jag vet att Roth är ditt skötebarn, så du får gärna lotsa mig vidare in i Roth djungeln. Vilka är guldkornen bland Roths böcker?!

2 kommentarer:

Spectatia sa...

Ähum... Ja, nu blev det lite svårt, för just den här är ju en av de som jag brukar rekommendera att börja med. Så då får vi tänka lite... Kanske The Human Stain, som är en lite större berättelse med flera personer och perspektiv. Och som då alltså inte i lika stor grad snöar in på "grumpy old man"-temat. ;-)

Amoroso sa...

Haha "gumpy old man" tema:-) Höll på att skratta ihjäl mig. Ska prova the human stain :-)