Harrison Flowers

Author: Amoroso / Etiketter:


Fick ett tips från en annan bloggare om Harrison flowers (1992), en "krigsfilm" som talade direkt till hjärtat! Den handlar om en prisbelönt fotograf som rör sig i krigshärjade konfliktområden. När han är ute på ett uppdrag i forna Jugoslavien, så försvinner han. Alla tror att han är död. Hans fru vägrar acceptera det, och beger sig till kriget för att leta efter honom. Lite väl amerikanskt och romantiskt över det sistnämnda, men filmen VINNER för att den visar krig bakom kulisserna.

Vi får kriget bevittnat genom en kvinnas ögon, utan pumpade inoljade killar med armebälten som måste bränna av coola kommenterar för varje människa de har ihjäl. Det är en krigsfilm som inte fokuserar på själva dödandet, utan på det lidande som krig orsakar. Något så naket och verklighetstroget har jag aldrig tidigare sett.

7 kommentarer:

Madicken sa...

Vill bara önska ett gott nytt år och säga att jag är tillbaka som bloggare igen! Jag hoppas att vi kommer att träffas en hel del framöver och utbyta mysig inspiration och tankar.

Kram Victoria

Poppins sa...

Jag blev djupt skakad av den filmen... Kanske det "lyckliga" slutet var lite väl Hollywood-aktigt men tvunget. Jag hade inte klarat av ett allt för dystert slut...

Amoroso sa...

Madicken : Härligt att du är tillbaka!

Poppins: Den berör!

Anonym sa...

vad roligt att du tyckte om den filmen.
Precis som du säger så är den ju lite Amerikaniserad på vissa ställen , men i det stora hela så tycker jag att den endast berör och inte så mycket stör,

kram och trevlig helg

http://pyrobritt.blogg.se

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Här var det mycket boktips ser jag!
Just nu läser jag den andra delen av Stieg Larson-trilogin...och jag tycker att de är jättebra...
Förlåt en okunnig, men jag tycker jag har sett en bok som heter
Nu vill jag sjunga dig milda sånger
är det så?
Kram
Marie

Jenny sa...

Åh, den filmen är så himla bra... den är så otäck när den visar kriget mitt i det fridfulla och vardagliga.

Amoroso sa...

Nostalgi och romantik: Jajemen det är Linda Olsson som har skrivit Nu vill jag sjunga dig milda sånger! Den är helt underbar, har bloggat om den i tidigare inlägg!

Jenny. Ja det blir sådana kontraster. kriget är inte överallt men plötsligt bryts tystnaden...