Älskarinnorna Elfriede Jelinek

Author: Amoroso / Etiketter: , , ,


Jag sparade denna juvel från Brombergs förlag till Litteraturas nobelpristagarutmaning, som just nu är inne på Jelinek. Älskarinnorna är enligt min uppfattning en av hennes bästa böcker, eftersom hon håller sig till en handling. Jag tror att vi alla otroligt nog på något plan faktiskt kan känna igen oss i handlingen. Vi träffar på Birgitte och den unga Paula, som behöver varsin man för att komma upp sig i samhället...

"birgitte är anspråkslös. paula är inte anspråkslös. hon vill ha en vacker lysande aura runt alltsammans. hon vill ständigt demonstrera för alla människor hur mycket hon älskar barnet, mannen, huset, tvättmaskinen, kylskåpet och trädgården. ALLTSAMMANS. kärleken kan försätta berg..."(127)

3 kommentarer:

H alias violen sa...

Inser att jag nog läst en av Jeliniks bättre böcker, och det gör mig nöjd! Älskarinnorna var både tankeväckande och rolig!
Du som har tänkt läsa den och inte vill veta för mycket om den ska kanske inte klicka på min länk, men annars är det helt ok.....

Lyrans Noblesser sa...

Den här boken ska jag välja när det blir Jelineks tur att läsas :-)

Amoroso sa...

Violen: La till dig i länklistan på Litteratura, som denna månad läser Jelinek. Såg i din länk att du till och med fått mersmak, härligt! Då hade jag nog rekommenderat Pianolärarinnan, eftersom den också har en (absurd)handling. Fast Lust (om män som tycker sig äga kvinnors kroppar) går nog mer i samma stil som Älskarinnorna.

Lyran: Rekommnderar den starkt!!