Min son har ett sexliv och jag läser Rödluvan för mamma Renate Dorrestein

Author: Amoroso / Etiketter: ,


Något för alla att läsa och känna igen sig i, som har en en dement förälder.
En skönlitterär bok skriven med glimten i ögat men som ändå ger en realistisk skildring av hur femtioårige Heelen försöker pussla ihop livet, efter att hennes mamma får en stroke och blir alltmer förvirrad. Hur hon vill det bästa för sin mamma, men ändå upplever att hon inte räcker till. Hur varje besök kräver 100& av hennes sinnesnärvaro, samtidigt som det dåliga samvetet maler när hon inte är där. Hur hon gradvis förstår att det handlar om att vara där mamma är i samtalen, även om det innebär att hon är totalt slut efter ett tio minuters besök (och sagt fel i 50% av ämnena). En helt ovärderlig skildring om hur det är att förlora sin förälder, som fortfarande är i livet. ..

3 kommentarer:

Anonym sa...

Min 64 åriga svärmor har just fått diagnosen Alzheimer och redan nu börjar man märka av hur utslitande det kan vara att ha en förälder/anhörig som sakta börjar försvinna fast kroppen i sig är helt frisk. Hur det mesta är en upprepning av allting. Så jag ska definitivt läsa denna bok.

Amoroso sa...

Det är kämpigt, och det behövs verkligen såna här skildringar om hur det kan vara. Tråkigt med din svärmor! Det syns inte utanpå som du säger men ingenting blir ju längre detsamma.

Anonym sa...

Du vet inte hur rätt du träffar i ditt boktips...ska ta till mig den boken...Tack ! min vän