Julbrev och minnen i form av julpyssel!

Author: Amoroso / Etiketter: ,


Ett vackert julbrev

Igår blev jag inspirerad av en annan bloggare, som reflekterat över att vi skriver för lite handskrivna brev. Ett personligt handskrivet brev betyder så oerhört mycket att få. Detta fick mig att tänka på alla de otaliga julkort som kommer att skickas i år. För mig har julkorten tappat i kraft, god jul X önskar X. Mer betydelsefulla blev dem för mig när fotojulkorten blev populära, då fick man åtminstone en liten inblick i livet hos den man fått kortet av.

Vet ni vilket julkort som värmde mest förra julen? Det var en vän som tillsammans med sitt julkort skickade ett julbrev. En gammal sed som innebär att man berättar vad som hänt i familjen sedan förra året. Det var den allra vackraste och mest minnesvärda julhälsningen jag fått! (här kan du hitta gammaldags vykort som den på bilden)



Julbrevs- inspiration!

För de som inte förmår sitta och skriva tjugo handskrivna julbrev finns ju vår vän datorn. Vad sägs om ett skrivstilsliknande typsnitt på datorn och dessa gulnade blad från Panduro? Man kan utgå från en mall till alla, och sedan bara ändra i texten beroende på hur personlig man vill vara. Vackert och ändå personligt!




Julpyssel- Gör en egen "årskrönika"!

Julbrev har inspirerat mig till en ny form av julpyssel. I många år har jag skrivit dagbok, personliga sådana. För privat bruk. Det är en svår tanke att någon en gång kanske ska läsa dessa den dag jag inte längre finns i livet. Samtidigt vill jag gärna efterlämna minnen till barn och barnbarn! (eftersom jag själv vet hur gärna man söker dem)

Varför då inte köpa ett vackert syrafritt (som gör att papperna klarar sig år efter år) scrapbookalbum, och dekorera en sida om året med sitt vackra julbrev. Det tar inte lång tid, men minnena varar för alltid! Det blir en bok som man alltid kan ha framme (till skillnad från sina personliga dagböcker).

Det blir lite av en "årskrönika" och inte tar det lång tid att göra flera stycken, så att var och en av barnen, barnbarnen etc, kan få sitt exemplar. Ingenting hade gjort mig lyckligare än att ha sådana minnen från de som inte längre finns kvar i livet!


Julpyssel- Minnesbok

Tillsammans med övriga julklappar är det fint att skapa en egen minnesbok. Det är en bok som man dekorerar efter tycke och smak, och som innehåller frågor av alla dess slag. Var man växte upp, minnen av sina föräldrar, vilken utbildning man haft, var man jobbat, drömmar m.m. Allt det som är fint att föreviga. Denna bok ger man som julklapp till någon man tycker om, med en önskan att få tillbaka den som julklapp året därpå (ifylld då förstås).

7 kommentarer:

Anonym sa...

å så fint du skriver om julkorten.

Och det är precis som du säger att dom lite personliga julkorten är så underbara både att få och att ge.
Förra året så skrev vi små brev där vi infogade bilder på vad som hänt under året, och det blev väldigt uppskattat särsklit bland dom äldre.

När man som vi har eget företag och skickar väldigt många julkort så blir det ju en prisfråga också och det blir både billigare och mycket roligare...

Trevlig helg.

Poppins sa...

Fina idéer som jag kan tänka mig att ta efter.

Stina sa...

Handskrivna brev är det något speciellt med. Kramis

Nygammalt sa...

Du har så rätt så! Personligt är bäst! Kram.

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå där, åh vilket mysigt inlägg och bra tips!! Tack för dem, jättefina gammeldags kort! Ja, ett riktigt julkort är ju helt klart mycket tevligare, för ett inte tala om ett julbrev! Ha en skön söndag! Mari.

Lavendel & Romantik sa...

Vad mysigt det lät när du skrev,ja visst så skriver man ju aldrig nu för tiden synd nog....Tack så mycket för dina fina ord....Kram på dig/Majsan

Wickans värld sa...

Jag fick också ett årsbrev med julönskan förra året. Det var jättekul att få det. Iofs var det dataskrivet men med många fina bilder o något att spara.
Jag städade mina skåp tidigare i sommar o hittade en massa gamla brev, som jag tänkte slänga bort. Men då kom jag på att jag skulle ge tillbaka dom till avsändaren! Min kompis fick en återblick på vad som hände för flera år sedan o hon hade tom glömt bort en massa! Tur jag inte kastade dem! Har kvar några avsändare att ge till! Hoppas dom inte är här o läser o förstår vad som väntar...