Flickan och ljuset Ivar Arosenius

Author: Amoroso / Etiketter: ,


Tack vare er bloggare vet jag äntligen vem som är konstnären bakom min favoritbild!

Konstnären heter Ivar Arosenius och bilden heter Flickan och ljuset och är målad 1907.
Arosenius led tydligen av blödarsjuka, och var ständigt medveten om att han inte skulle leva särskilt länge. Han levde ganska hektiskt en period, med mycket kvinnor och alkohol. Sedan mötte han kärleken, vilket tycktes lugna honom. Det ser man även på motiven, i början var det mycket naket och tankar om den stora passionen.
I målningen Madonna , som är målad under senare delen av hans liv, ser vi familjen som motiv. Där avmålar han sin fru och dotter som sitter vid köksbordet hemma i den lilla lägenheten. En vanlig alldaglig vardagsbild för oss utomstående men för honom blir hon den stora Madonnan! Bilden utstrålar verkligen kärleken o trygghet. I flickan och ljuset är det dottern som är motivet, som i så många andra av hans senare illustrationer och målningar.

Generationer av barn har vuxit upp med Ivar Arosenius bilderboksillustrationer, av vilka Kattresans är den mest kända.Den handlar om en flicka som träffar en katt. Katten erbjuder skjuts på sin rygg och de ger sig ut på de mest otroliga äventyr där de får träffa på de mest olika karaktärer. Sagan slutar i stilla ro hemma i flickans mammas famn.



5 kommentarer:

Anonym sa...

å Tack för det ! Visste jag inte.
Tavlan är helt bedårande och utstrålar en underbar stämmning.

Får önska dig en underbar helg du som tillför så mycket till mitt liv.

Husbilsresan sa...

Vilken underbar tavla....och tack för all fakta du berättar om Arosenius.Det enda jag förknippar honom med är väl just kattresan, annars har jag inte vetat så mycket om honom.
Ha en härlig helg!Kram!

Lantliga drömmar sa...

Tänk vilken tur att folk med bloggar finns, alltid kan man ha nytta av bloggare! ;-)

Kombinationen ljusslingor-katter är jobbig... Vår katt älskar att tugga på alla sladdar som finns, men ljusslingan på sänggaveln har åtminstone hittills fått vara ifred... :-)

Trevlig fortsättning på helgen!

Wickans värld sa...

Har inte varit på besök hos dig på några dagar. När jag backar så ser jag att du skrivit om "En liten chock". Det är just den boken jag började läsa i förrgår!! Eftersom jag arbetar på en gymnasieskola,så hamnar många undomsromaner hemma hos mig. Kan vara bra att tipsa ungdomarna om lite böcker för deras ålder! Har hunnit en tredjedel av boken o den är OK!
Ha en trevlig helg!

♥Linda♥ sa...

Vad roligat att du fått veta så mycket om din tavla! De blir så mycket roligare då, när man vet lite om bakgrunden, tycker jag!
Ha det gott! /Linda