Lästrio Biografier

Author: Amoroso / Etiketter: , , , ,

Veckans tema, som Petra har satt ihop, är dina tre bästa memoarer och/eller biografier

Ulla Isaksson Boken om E: Detta blev hennes sista bok! Den handlar om livskrisen det innebär att ens partner drabbas av demens. Ni kommer kanske ihåg att denna bok inspirerade till filmen En sång för Martin.

Frank Mccourt Ängeln på sjunde trappsteget: En barndomsskildring som får hjärtat att ömma för den lilla irländska pojken som växer upp så eländigt och fattigt. Ett stort plus för de levande miljöskildringarna.

Pernilla Glaser Robson: Den klassiska snyftaren om det unga paret där han får beskedet hjärntumör. Om en kamp för att överleva, på alla plan. Alla som tycker om En sorts kärlek med Ray Kluun, gillar definitivt denna!

3 kommentarer:

Barnboksbloggen sa...

Hintzes böcker är faktiskt ganska lika Bitterfittan. Ur vulkanens mun har jag inte läst, men tack för tipset. Har ställt mig i kö på den på biblioteket nu. "Bara" 19 personer före mig, så det lär ju dröja ett antal månader innan jag får den ;-)

Anonym sa...

Boken om E ska jag defenitivt läsa ..att jag inte hittat den förut...Tack för tipset...det ligger ju nära mitt hjärta eftersom jag har det så tätt intill mig i familjen,,,,kram

Amoroso sa...

Carola: Hehe, den som väntar på något gott :-)

Britten då måste du läsa Sagan om Gunnel också, det är också en stark och personlig skildring av demens!