Månvarv Alice Sebold

Author: Amoroso / Etiketter: , ,


I alla år har Clair gjort allt för att vinna sin mors kärlek. Relationen har alltid varit ansträngd, och trots att hennes mamma nu blivit så gammal att hon inte kan klara sig själv, så fortsätter hon att kränka sin dotter. En dag brister det helt, och Clair dödar sin egen mamma.

Alice Sebold har laborerat med Brott och straff konceptet; att redan på ett tidigt stadium låta det fasanfulla hända. Sebold ägnar sedan den restrerande delen av boken till Clairs förvirrade psyke efter själva mordet. Hur hon förtvivlat ägnar tiden till att dölja sitt brott och rannsaka sitt eget inre. En fantastisk skildring av hur en vanlig människas inre kaos driver henne till bristningsgränsen, och hur hon drabbas av en impuls och begår en handling som ödelägger allas liv.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som samma tema som Busters öron!

Amoroso sa...

Aha den har jag kikat på flera gånger utan att verkligen ta tag i :-) Googlade lite på den och det låter också som att mammans tyranniska personlighet ödelägger en del...

Anonym sa...

Verkar vara en spännande bok!

Anonym sa...

nu har jag läst månvarv och den var underbart bra precis som busters öron....jag har för mig att jag berättat att jag börjde blogg aigen men kanske kom den kommentareen bort ??

Amoroso sa...

Inte har jag fått ngn sådan kommentar men detta var den gladaste nyheten ikväll :-) Välkommen tillbaka Kram

Tekoppen sa...

Har denna hemma på engelska men har aldrig riktigt börjat läsa. Men småningom ska den nog slinka ner...