Amish Erik Bengtsson

Author: Amoroso / Etiketter: ,


Paul Morton, busschaufför i Baltimore, får nog av vår tids våld och kriminalitet. Han flyttar till lugnet i den lantliga idyllen i Cecil County, Maryland. Där möter han för första gången amishfolket. Berättandet har en något informerande ton, och känns inte så skönlitteratär som jag först trodde. Fast det gör den inte mindre intressant eftersom det alltid är befriande att läsa om kulturer som försöker bevara sin tro i en tid där utvecklingen talar emot den.

Här ställs världarna mot varandra, svart mot vitt. Vår tids hektiska överkonsumerade samhälle mot amish folkets gammalmodiga ideal och seder. Nyttig och berikande läsning. Omslaget är som att stiga in i en ny och mycket vackrare och mer oförstörd värld. Det märks att författaren är väl insatt i det han pratar om. Det som slår mig är nyckelbegrepp som tacksamhet och förlåtelse, även när katastrofen är ett faktum. Vilken styrka vittnar inte det om?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Verkar mycket intressant! Den boken ska jag leta rätt på. Jag tycker om böcker som handlar om andra kulturer. Tack för tipset!

AnnCharlott sa...

Amishfolket är onekligen intressant. För några år sedan såg jag en spännande dokumentär om deras rumspringa-tradition, dvs att alla ungdomar för en kort period tillåts festa och leva i det moderna samhället för att sedan besluta om de ska ansluta sig till amish eller ej. Jag tror att filmen hette något i stil med Devils playground eller liknande. Man skulle ju kunna tro att många valde att stanna i den moderna världen, men så är det faktiskt inte - de allra flesta återvänder till amishlivet.

Amoroso sa...

Rumsspringan är väldigt intressant, det håller jag med om. Att så många återvänder till sina gamla traditioner! Samtidigt kan man ju föreställa sig att "den verkliga världen" måste vara rätt hemsk, om man har levt i en så skyddad kultur?

Anonym sa...

Det bästa med den boken är omslaget som är otroligt vackert. Tyvärr når inte innehållet upp till förväntningarna trots det intressanta ämnet.