Lilla huset på prärien

Author: Amoroso / Etiketter: , ,

Lilla huset på prärien serien. En nostalgitripp så det förslår. Beskåda den här vyn som ligger och utgör härlig sommarläsning. Jag älskade den här serien som barn. Min man och jag har roat oss med dvdboxarna och har hittills kommit två säsonger in i serien. Den är förstås oerhört sötsliskig men också den ultimata verklighetsflykten efter en tung arbetsdag.

Men vad läser jag i första boken? Pappa Charles har minsann redan tagit fram remmen och pryglat sina stackars barn vid två fillfällen. Lilla Laura och Mary ifrågasätter till och med vad det är för konstiga föräldrar som inte ger deras kompis stryk, så som han betett sig. En liten inblick i dåtidens syn på barnaga som totalt gått förbi i filmatiseringarna (tack och lov kanske vi ska säga?) Vid ett annat tillfälle berömmer Charles mammans vackra midja "som han kan nå runt med sina bara händer".


Vad tycker ni om TV- serien/hennes böcker? Har ni läst den som barn och som vuxna på nytt? Kanske har ni fört dem vidare till era egna (eller andras) barn?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken härlig blogg du har, jag blev alldeles glad i magen! Desustom så delar vi nästan namn i våra bloggtitlar...

Kram Milda
http://blogg.passagen.se/belove

Amoroso sa...

Åh tack! Ska kika in till dig också!

Den luttrade bibliotekarien sa...

Jag läste en del av "Lilla huset på prärien"-böckerna, men inte alla, när jag var barn. Däremot såg jag nog vartenda avsnitt av TV-serien när den gick på TV för ett antal år sedan. Visst var det tuttinuttigt och sötsliskigt ibland men bra (som Dr Quinn). Jag är väldigt förtjust i västernmiljön och gillar alla västernserier och har även läst ett antal böcker i genren.

Amoroso sa...

Den luttrade bibliotekarien: Har du några speciella favoriter i genren?

Den luttrade bibliotekarien sa...

De jag kan komma på just nu är:
Fiendens kvinnor av Paulette Jiles,
Hon var kärleken av Marilyn Durham och så en ny bok, I vargars följe av Stef Penney
Min absoluta favorit när jag var barn var Indianernas fånge av Lois Lenski, det var den som fick mig intresserad av hela genren.

Amoroso sa...

Härliga tips! Ska kolla upp dem. Googlade lite snabbt på Indianernas fånge och fick upp ett intressant inlägg från en annan blogg:
http://kiremaj70.blogspot.com/2007/12/indianernas-fnge.html