Den nya människan

Author: Amoroso / Etiketter:

I Den nya människan får vi svepas tillbaka till 50-talet och de sanna övergrepp som skedde då, nämligen alla tvångsstereliseringar. Eva af Geijerstam skriver i DN kultur att över 30 000 människor tvångssteriliserades under 1900 talet i Sverige.

I filmen möter vi 17:åriga Getrud, som så många andra från samhällets fattigare och barnrikare skikt skickades till "arbetshem" eller "sjukhus", för att "rehabiliteras" av olika anledningar. Ofta blev de kvar där, styrda av läkare som satt där med makten på sin sida och total beslutanderätt. I filmen möter vi en känslokall Dr Berg, styrd av sin egen övertygelse om ett bättre samhälle med "den nya människan" där olämpliga personer skulle hindra att föra det icke önskvärda vidare.

Julia Högberg gör en mycket stark roll som Gertrud, temat "Ska man säga som det är eller som det hör till?" går som en tråd genom hela filmen.
Maria Lundqvist gestaltar föreståndarinnan för hemmet på ett lysande sätt, en kvinna som slits mellan plikt och känsla.
Ibland blir skådespeleriet enligt min uppfatting överspelat (girlpower från 2000 talet som klipps in i en 50-tals miljö) men det är ändå en stark film om ett viktigt ämne så jag rekommenderar den till alla som inte sett den! Det är en film om tro, hopp och förtvivlan. Ska man kämpa eller ge upp? Hur mycket spelar den egna tron och inställningen in, för den egna
kampen?

Vad tycker ni som har sett den?








































Bilderna är hämtade ifrån Moviebox

9 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, det verkar vara en film i min smak! Tack för tipset!

Elaine sa...

Har totalt missat den här filmen. Det är inte alltid jag får översikt över alla svenska filmer i och med att jag bor i Norge.
Ska ha ögonen öppna när jag kommer till Stockhom och se om jag kan få tag i den.
Absolut en film som jag vill se.

Bloggvärlden är fantastisk, med alla tips, inspiration och trevliga ideer man får......

Tack, snälla du!
Klem!

Amoroso sa...

Petra: Varsågod..;-)

Elaine: Åh visst är bloggvärlden fantastisk. Jag har blivit totalt fast bara sedan i juni! :-) Innan jag började kolla bloggar regelbundet förstod jag inte vad det var som lockade, men nu är det annorlunda... :-)

Nygammalt sa...

Den filmen har jag inte sett men skulle gärna vilja se. Bra att rekomenderar till oss som inte har sett. Jysk-spegeln har jag hört talas om tidigare, men aldrig sett så jag var "tvungen" att åka ut och kolla på den. Himla fin är den och billig! Tyvärr kan jag inte ta med den hem på flyget! =(

Porslinsblomman kommer från Buketten om jag inte misstar mig, har nog inte sett den på nån Internetbutik men din blomsterhandlare kanske har nåt liknande. Kram.

Nygammalt sa...

Lycka till! =)

Lily of the valley sa...

En film för mig. Tack för tipset!
kram Lily

Skatan sa...

Huh! Det låter som en starkt och sevärd film. Tack för tipset.

Pernilla sa...

Åh den filmen måste jag se!
(Frostat glas på skåpet fick jag genom att använda Ikeas insynskyddande film på rulle, fäster genom statisk elektricitet på insidan glaset. Enkelt och snabbt, och det blev riktigt bra!)

Nygammalt sa...

Jag såg en blomma på Nordljus hemsida. Kika in om du har tid! kram.